انواع بیماریها درشترمرغ

جمعه 10 دی 1395
20:13
فاضل

آنفولانزا

آنفولانزا توسط برخي سويه‌هاي ويروس آنفولانزا ايجاد مي‌شود و مي‌تواند انواع گونه‌هاي وحشي پرندگان را درگير كرده و يا توسط آن‌ها انتقال يابد و با درجات مختلفي از بيماري‌زايي در انواع طيور بروز نمايد. شدت بيماري بستگي به سن پرنده دارد به اين صورت كه جوجه‌ها نسبت به بزرگ‌ترها حساسيت بيشتري دارند، به علاوه، ساير عفونت‌هاي تنفسي و گوارشي در شدت بروز علايم موثر است. از نظر باليني علايمي نظير بي حالي شديد، ترشحات چشمي و علايم تنفسي و نيز ادرار سبز به چشم مي‌خورد.

نیوکاسل

بيماري نيوكاسل از بيماري‌هاي طيور است و توسط يك ويروس بيماري‌زا از جنس پاراميكسوويروس سروتيپ 1 ( APMV-1) ايجاد مي‌شود. اما برخي سويه‌هاي غير حاد اين ويروس نيز از شترمرغ جدا شده است.

اين ويروس از طيور صنعتي و يا پرندگان وحشي به شترمرغ سرايت مي‌كند و موجب بروز علايم عصبي تحت حاد تا مزمن در تعداد محدودي از شترمرغ‌ها مي‌گردد. علايم عصبي شامل كج شدن ملايم سر، تكان‌هاي مكرر سر، تيك‌هاي عضلاني گردن و به مرور علايمي از پيچش گردن، حركات غير ارادي سر و نهايتاً عدم توانايي در بلند كردن سر از روي زمين مي باشد. معمولاً تنها يكي يا تعداد كمي از پرنده‌هاي يك گله درگير مي‌شوند. در موارد شديد پرنده مبتلا طي 4-3 روز تلف مي‌شود.

هیپوترمی

(کاهش درجه حرارت بدن )


دمای پایینتر از حد متوسط در جوجه شترمرغها و حتی شترمرغان جوان و بالغ ممکن است موجب شود تا آنها از هیپوترمی رنج ببرند. یک جوجه شترمرغ با دمای پایین بدن تا زمانی که دمای بدنش دوباره به حد نرمال نرسد نمیتواند غذا بخورد. در این حالت پرنده دچار توقف حرکات معده خواهد شد که یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر جوجه های شترمرغ است. همچنین شترمرغان هیپوترمیک ممکن است آب ننوشند که منجر به یبوست و دفع ادرار نارنجی رنگ در آنها میشود. یکی از دلایل باقی ماندن کیسه زرده در تازه متولدین، کاهش دمای بدن است.

از راهکارهای مهم ایجاد یک بستر گرم برای جوجه ها در سالنهای پرورشی میباشد که میتواند بصورت استفاده از هیتر، انتقال گرما از کف بستر و یا هیترهای تابشی و ... باشد . در مورد مولدین و جوانترها می‌بایست از ماندن و بزمین نشستن آنها در فضای باز در هوای سرد ممانعت کرد و آنها را به سرپناه و جایگاه گرم انتقال داد.

استفاده از جیره بالانس شده و پر انرژی و در واقع گرمازا نیز راهکار خوبی در این مورد میباشد.

یبوست یکی از معمول ترین مشکلات تغذیه ای و ناشی از عدم مدیریت صحیح است که می توان بر اساس عامل ایجاد کننده و سن شترمرغ های درگیر ،آن را بدین ترتیب تقسیم بندی نمود:


۱-فرم تغذیه ای که بیشتر در شترمرغ های جوان به علت نوع مواد غذایی مصرفی بروز می کند.


۲-فرم مختلط که در هر دوره سنی به خصوص در شترمرغ های بزرگتر به علت عوامل متفاوت ایجاد می شود.


یبوست تغذیه ای که عامل اولیه ایجاد و بروز آن نوع تغذیه است به علت مصرف بیش از حد علف ،کاه،مواد فیبری ،شن،ریگ و اشیا خارجی ایجاد می شود.همچنین به دلیل استفاده از ساقه های یونجه بیش از حد آنها در جیره غذایی مشاهده می شود.یبوست از نوع دوم به علت هر نوع بیماری با نشانه یبوست و سایر اختلالات فیزیولوژِیک دستگاه گوارش و سایر عوامل دیگر ایجاد می شود که می توان به بیماری آسپرژیلوز و پیچ خوردگی مزانتر و باریکی کانونی رکتوم اشاره کرد.


این پرندگان افزایش وزن روزانه نداشته و از رشد بسیار آهسته تری برخوردار هستند.سایر علایم شامل از دست دادن اشتها به صورت نوک زدن بیهوده به غذا بدون برداشتن آن و زور زدن شدید در هنگام دفع می باشد.یبوست به شکل حاد موجب دل درد و بلاخره مرگ حیوان می شود.

اسهال در شتر مرغ

عوامل عفونی، باکتری ها، ویروس ها و پارازیت ها، و یا عوامل غیرعفونی از قبیل استرس، تغیرات ناگهانی در جیره غذایی و غیره سبب ابتلا جوجه ها به بیماری اسهال می شوند. عوامل محیطی از قبیل گرما و یا رطوبت زیاد خصوصا هنگامی که جوجه ها در محیط بسته با تهویه ضعیف و محدودیت حرکت نگهداری می شوند و نیز استفاده نابجای آنتی بیوتیک ها در ابتلای جوجه ها به بیماری اسهال نقش اساسی دارند.


به دلیل اینکه جوجه ها عادت به خوردن فضولات یکدیگر دارند.، در صورتی که جوجه ای به امراض عفونی مبتلا شود، این بیماری بسرعت به جوجه های گروه منتقل می شود. بنابراین لازم است جوجه های مبتلا به اسهال خصوصا زمانی که پریشان و آشفته به نظر می رسند و یا در حال مردن مردن هستند. بسرعت تحت مداوای دامپرشک قرار گرفته و از سایر جوجه ها جدا شوند. ابتلای طولانی به اسهال، مراکز تولید پادتن ها در بدن جوجه را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و سیستم دفاعی پرنده را ضعیف می کند. این بیماری به طور بسیار محسوسی سرعت رشد ججه را در چند هفته متوالی کاهش داده و آن را برای ابتلا به امراض عفونی مستعد می سازد.


[ بازدید : 50 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]